Gyldendal

Inspirationseftermiddag på Hans Reitzels Forlag


Dato og tid

Tirsdag d. 28. marts 2017 kl. 14:00 til 17:30

Tilmeldingsfrist

Tirsdag d. 28. marts 2017 kl. 10:00

Sted

Hans Reitzels Forlag i Gyldendals lokaler
Klareboderne 3
1115 København K

Arrangør

Gyldendal
+45 33755555
GUKurser@gyldendal.dk

Bliv inspireret af forfatterne – tre nye undervisningsmetoder:

1. Lektionsstudier tager udgangspunkt i en gruppe læreres planlægning, gennemførelse og refleksion over en undervisningslektion med et bestemt fagligt mål. Heidi Kristiansen præsenterer lektionsstudier som en metode til at udvikle undervisning og lærerkompetencer ud fra spørgsmål som: Hvordan kan lærere gennem lektionsstudier samarbejde om helt konkrete fagdidaktiske problemstillinger, så de får mulighed for at undersøge og udvikle både deres elevers læring og deres egne undervisningskompetencer?

2. Peer Learning bygger blandt andet på kooperative og kollaborative læringsstrukturer, men går tættere på den enkelte og de elever, der sammen udgør vidensressourcen. Peer Learning bygger på den ressource og den energi, der er i relationen mellem ligestillede. Effekten af, at ligestillede underviser hinanden og undervises af hinanden, er stor. Dette viser forskningen, og det synes at være erfaringen ude på de mange skoler og ungdomsuddannelser, hvor denne tilgang til læring anvendes.

3. Microteaching er en videobaseret feedbackmetode, der kan bekræfte god undervisning samtidig med, at den kan få underviseren til at få øje på nye udviklingsmuligheder. Ved at observere og bearbejde videooptagelser af konkrete undervisningssituationer kan deltagerne i en microteaching-proces give og modtage feedback på undervisningen på vurderende og reflekterende måde. Derved bliver microteaching-deltagere ”forskere” i egen og andres praksis.


EFTERMIDDAGENS PROGRAM
Dørene åbnes kl. 13.45.

14.00-14.05: Velkomst

14.05-15.00: Lektionsstudier v/lektor ved UCC Heidi Kristiansen. Et oplæg med eksempler på danske læreres arbejde med lektionsstudier og perspektiver til internationale sammenhænge.

15.00-15.15: Pause med kaffe og the.

15.15-16.10: Peer Learning - når ligestillede lærer af hinanden v/speciallærer og uddannelsesforsker Nils Wedel.  En kort præsentation af noget af den forskning, der ligger til grund for Peer Learning samt en præsentation af Nils Wedels egen Model of Peer Learning og eksempler på praksis.

16.10-16.25: Pause med kaffe/the, kage og frugt.

16.25-17.20: Microteaching v/adjunkt ved UCN Simon Levy. Et praktisk orienteret oplæg, der kobler teorien omkring feedback til en praksiskontekst. Undervejs arbejdes ud fra konkrete anvisninger, rollekort og skemaer, som vil give deltagerne god indsigt i metoden.

17.20-17.30: Afslutning.

17.30: Tak for i dag.

 

Find vej til arrangementet

Kontaktinformationer til arrangør

Gyldendal
+45 33755555
GUKurser@gyldendal.dk